Waardering

De normen en waarden discussie van Balkenende bleef bij een discussie over normen. Het stoepje schoonvegen was het actieve voorbeeld dat Balkenende gaf. Waarden kwam niet in de discussie voor. Daar pak ik graag de draad op in dit blog.

 

Om van wal te steken spreek ik grote waardering uit naar alle contractvervoer chauffeurs in Nederland (ik ben gestopt met deze groep als taxichauffeur aan te duiden).

 

Wat deze groep bijzonder maakt is dat zij:

-24 uur per dag en 7 dagen per week het werk kunnen verrichten.

-daarbij met alle mogelijke verschillende klanten om kunnen gaan.

-diensttijden hebben van 12 a 13 uur per dag waarvan vaak maar 4 a 5 uur als arbeidstijd wordt betaald.

-een relatief laag salaris per uur krijgen.

-contracten “accepteren” met weinig uren, gemiddeld 15 per week.

-op flexibele werktijden ingezet worden.

-werk doen dat risicovoller is dan bijvoorbeeld op kantoor werken of in een winkel.

-echte multitaskers zijn. Letten op de route, andere weggebruikers, de klanten, het voertuig zodat zij veilig rijden en een goed voorbeeld geven aan anderen.

Mijn waardering hebben ze en als de chauffeurs hun best doen dan denk ik dat zij de waardering ook wel krijgen van de klanten. Maar wat is waardering dan en waarom hebben we het nodig. Ik ga uit van het volgende. Als mens wil je gehoord en gezien worden je wilt waardering voor wat je bent en wat je doet, je wilt dat je een waardevolle bijdrage levert aan je omgeving en daarmee ontstaat je recht op het bestaan. Daarmee merk je dat je nodig bent. Dat zit in onze sociaal gedrag ingebakken. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan is de kans heel groot dat je je thuis voelt. En wat is bestaansrecht zonder een plek om je te vestigen.

Sinds 1999 toen de wet flex en zekerheid ingevoerd werd zijn chauffeurs zich steeds minder betrokken gaan voelen met taxibedrijven. Het is vanzelfsprekend geworden dat een chauffeur alleen in aanmerking komt voor een tijdelijke arbeidsovereenkomst. Waar het hier om gaat is dat omwille van het geld blijkt dat werkgevers de chauffeurs steeds verder op afstand zetten. Zo weinig mogelijk binding want je blijft toch niet!

Dat blijkt ook als we kijken naar de mate van respect en waardering er aan chauffeurs wordt getoond. Werkgevers zullen niet uit zichzelf een schouderklopje geven. Sterker nog chauffeurs worden niet gehoord als zij met problemen naar de leiding lopen.  Dan worden zij als lastig weggezet. Dus niet gezien, niet gehoord, niet gewaardeerd en niet gerespecteerd.

Als contractvervoer-chauffeurs-werk niet als een belangrijke bijdrage aan de samenleving wordt gezien waarom is al die inzet dan nodig? Ik denk dat je als chauffeur maar een optie hebt

Je staat op voor respect en waardering en je zorgt dat je gezien en gehoord wordt. Want als je besluit geen waardevolle bijdrage te zijn / te leveren aan de maatschappij dan heb je geen bestaansrecht meer. Het kan je niets meer schelen? Je voert je opdracht uit zoals opgedragen? Dan word je in de toekomst vervangen door zo een “Google chauffeur-loze auto”.

Misschien is dat in de toekomst niet af te wenden, in het verleden zijn wel meer beroepen verdwenen. Maar ik denk dat chauffeurs beter verdienen, dat zij een toekomst verdienen in het personenvervoer. Zij zijn de belangrijkste schakel voor velen om nog mee te kunnen doen. Zieken, gehandicapten, scholieren uit bijzonder onderwijs en ouderen, die verdienen een goede chauffeur die daarmee een waardevolle bijdrage kan blijven leveren.

Als dat de moeite waard is dan is het ook de moeite waard om samen met collega’s af te dwingen bij werkgevers dat chauffeurs met respect gehoord en gezien en bovenal gewaardeerd worden. Dan krijg je pas wat je verdient.

Op de site www.mommen.nl staat een overvloed van klachten van chauffeurs op www.fnvtaxi.nl kun je lezen wat we doen om de sector te verbeteren. En op www.facebook.com/fnvtaxi kun je ons liken en zelf je bijdrage leveren.

 

Laat hieronder je mening achter over dit blog.

 

Rufus Kohn

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Ingrid Stoutjesdijk  On juni 20, 2014 at 10:27 am

    Een waarheid dat je moet staan voor jezelf anno 2014 zo ook in je werk..Niets is vanzelfsprekend …je moet overal achteraan …( spreekwoordelijk) uren , verlofaanvraag alles dien je te controleren en daar dan over te communiceren..zover je een reaktie krijgt.
    Dat dus nog naast dat multitasken wanneer je het werk doet waar je voor aangenomen bent.
    Waardering…ok , naar waarheid/met respect behandeld worden vind ik wel een mooi streven.

    IS

  • Magic  On september 3, 2014 at 9:18 am

    Misschien moet je dit als briefje op je voorhoofd dragen als je de directeur bezoekt of personeelszaken, of als handtekening onder iedere email die je stuurt aan het bedrijf 😉 Maar ben het geheel met je eens !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: