Kaderleden maken de Bond

In 2012 zijn 20.000 vakbondsleden naast hun werk ook kaderlid. In duizenden bedrijven werken dus afgevaardigen van de Bond.

Waar is zo een kaderlid aan te herkennen? Het zou mooi zijn als zij een FNV pet droegen maar kaderleden zijn natuurlijk ook gewoon werknemer en hebben dan de werkpet op. Soms gaat het om ondernemingsraadsleden en daar hoort weer een OR pet op. Als een kaderlid binnen een bedrijf onbekend is dan is de Bond daar niet echt zichtbaar. Succesvolle kaderleden kennen hun leden in het bedrijf en werken aan uitbreiding van dat netwerk. Hierdoor ontstaat een wisselwerking tussen werkvloer en vakbond.

De leden hebben vakbondsbestuurders in dienst. Deze kunnen door de kaderleden aangestuurd worden. Dit doen zij via de bedrijfs- en regionale kadergroepen. Vakbondsbestuurders worden ook aangestuurd door het hoofdbestuur van de Bond, zeg maar vanuit de top. De wisselwerking met de werkvloer is op die manier niet optimaal geregeld. Het gaat daar om de algemene arbeidsvoorwaardenbeleid (scrabbel die maar eens) anders gezegd de maximale loonstijging en andere verplichte en gewenste afspraken. Meestal een ver van mijn bed show voor de werknemers.

Wanneer kaderleden zich zichtbaar opstellen in hun bedrijf krijgen zij meer sturingskracht. Dit zie je in de Havens, Spoor en bij OV waar werknemers regelmatig actie voeren voor hun directe belangen. Als de kaderleden meer op de voorgrond treden hebben de sectoren en bedrijven meer kracht. Daar zie je dat de arbeidsvoorwaarden ook harder groeien. In deze sectoren is de vakbondsbestuurder meer bezig met Wat wat er op de werkvloer speelt. En dat versterkt de betrokkenheid.

Het zijn dus de kaderleden die de aandrijvers zijn. Zij zijn de krachtsbron voor een sterke Bond.

Hans Lokkerbol is zo’n kaderlid.Hij werkt in de taxisector bij de Bios in Rotterdam. Zijn klanten noemen hem broeder, nee geen familie maar Hans doet ziekenvervoer.

Helaas heeft Zorgverzekeraar Achmea na 9 jaar besloten met een andere vervoerder in zee te gaan en Hans staat binnenkort aan de kant. Maar omdat hij bekend is als kaderlid in zijn bedrijf en omdat hij veel collega’s door de jaren lid heeft gemaakt kunnen de werknemers van de Bios nu hun kracht tonen.

Na twee druk bezochte bijeenkomsten heeft Hans zijn collega’s zover dat zij een werkonderbreking gaan organiseren. Hans stuurt de vakbondsbestuurder en ondergetekende taxiconsulent aan om de actie in goede banen te leiden. Hij is namelijk 8 uur per dag patiënten aan het vervoeren en heeft maar beperkt de tijd. Toch beweegt hij zijn collega’s om handtekeningen van de klanten te verzamelen in een petitie waarin zij de nieuwe vervoerder vragen om na de aanbesteding hun chauffeurs te mogen behouden. De werknemers laat hij een gigantische sollicitatiebrief opstellen en vrijdag 6 april om 10:15 uur gaat een hele grote colonne taxibusjes met patiënten en chauffeurs van de Bios richting de nieuwe vervoerder Connexxion Taxi Service Schiedam. Zij gaan daar pleiten dat de chauffeurs met het werk mee over gaan.

Deze aanbesteding is voor de chauffeurs zeer ongunstig uitgepakt en dat gebeurt helaas wel vaker. Maar omdat Hans zich in het verleden heeft ingezet als kaderlid is het nu mogelijk om actie te voeren. De vakbondsbestuurder krijgt dit nooit alleen voor elkaar.
Kaderleden maken de vakbond sterk!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: